თუ თქვენ ახალ DSLR_ს, ანუ ციფრულ სარკულ კამერას ფლობთ ცვლადი ობიექტივით, მისი
წყალობით შეგიძლიათ უკეთესი ფოტოების შემქმნელი გახდეთ. მიუხედავად იმისა, რომ არ არსებობს
რაიმე ფოტოგრაფიული კანონების კრებული რომელიც ფოკუსურ მანძილს და დიაფრაგმას შეეხება, არსებობს რამოდენიმე პრაქტიკული წესი, რაც უნდა დავიმახსოვროთ.
ლინზები, როგორც წესი იყოფა ფოკუსური მანძილის მიხედვით.
იხილეთ ყველაზე გავრცელებული ლინზების რამოდენიმე მაგალითი და სიმბოლური ხაზები, რითაც
მათ სახედში ამოვიცნობთ.
იხილეთ გიფი, რომელიც გვიჩვენებს ერთსა და იმავე ობიექტს, თუ როგორ გამოიყურება იგი სხვადასხვა ლინზით. ყურადღება მიაქციეთ შეკუმშვას და გაფართოებას.
თუ ცდილობთ გაიუმჯობესოთ ფოტოგრაფიული უნარი, აუცილებელია
თქვენი აღჭურვილობის შესახებ ძალიან კარგად იცოდეთ. გთავაზობთ გავრცელებული ფოტო ლინზების
5 ნიმუშს და აგიხსნით რისთვისაა ისინი კარგი და როდის უნდა გამოვიყენოთ.
მიუხედავად იმისა, რომ ადამიანის თვალთან მიმართებაში,
თუ რას აღიქვავს იგი, ფოკუსური მანძილის ექვივალენტის ზუსტი გამოთვლა არ არსებობს,
full-frame კამერებისათვის ეს მანძილი დაახლოებით 50მმ_ია და Nikon APSC_სთვის, ან
მისი ექვივალენტი სენსორებისათვის – 27მმ.
ეს ნიშნავს, რომ ის რისი დანახვაც ობიექტივის ფოკუსური მანძილის საშუალებით შეგიძლიათ,
დაახლოებით არის ის, რასაც ისურვებდით დაგენახათ
შეუიარაღებელი თვალით.
მნიშვნელოვანია გახსოვდეთ, რომ თქვენი კამერის სენსორის
ზომას შეუძლია დიდი განსხვავების შექმნა რეალურ ფოკუსურ მანძილში. ზოგიერთი ლინზა მოიცავს
,,მორგებულ“ ფოკუსურ მანძილს , მაგრამ თუ ეს არ გაქვთ, შეგიძლიათ გამოიყენოთ ეს მოსახერხებელი ლინზების
მულტიპლიკაციური გამომთვლელი Digified.net._ისგან.
ფართოკუთხიანი
ლინზები
ფართოკუთხიანი ლინზები ძირითადად ,,შორს დასაშორებელი“
ლინზებია. მას შეუძლია დაიჭიროს იმაზე მეტი, ვიდრე ადამიანის თვალმა შეიძლება აღიქვას.
ტიპიური ფართოკუთხიანი ობიექტივებს ფოკუსური მანძილი არის 24-35მმ. ულტრა ფართოკუთხიან
ობიექტივებს, რომლებიც სცენის უფრო მეტ ნაწილს იღებენ აქვთ ძალიან მოკლე ფოკუსური მანძილი
24მმ, ან ნაკლები.
იმის გამო, რომ ამ ტიპის ლინზებს ძალიან ფართო ხედვა
აქვთ, ფოტოს კიდეებთან ახლოს სწორი ხაზები შეიძლება საბოლოოდ მოხრილად გამოიყურებოდეს.
სწორხაზოვანი (Rectilinear) ლინზები ამას ასწორებს,
ქმნის სწორ ხაზებს, მაგრამ გარკვეული სახის საინტერესო პერსპექტივის ცვლას იწვევს
– ფოტოს კიდეებთან ახლოს მყოფი საგნები ჩანს
ცოტა დიდად ვიდრე შორს მყოფები. თევზისთვალა (Fisheye) ლინზები სწორი ხაზების მრუდებს
ზრდის და შედეგად ძალიან გამორჩეულ ფოტოებს ვიღებთ.
ფოტოებში ამ ტიპის ობიექტივების გამოყენება სცენაში ,,ყველაზე
მცირეზე“ იქცევს ყურადღებას, რომელიც დაჭერილია
ჰორიზონტის შორს ხედვის მეშვეობით. ბევრი ტიპის პეიზაჟების გადაღებისთვის ფართოკუთხიანი
ლინზები დიდებული რამაა. თუ გსურთ, მნახველის გაოცების გრძნობა გაზარდოთ, აუცილებლად
უნდა მიაღწიოთ ფართო კუთხეს. იმისათვის, რომ საუკეთესო შედეგი მიიღოთ, კარგი იქნება
თუ წინაპლანზე გექნებათ რაიმე, რაც განამტკიცებს ფოტოს და მიიტაცებს მნახველის ყურადღებას
(მაგ: ფოტო ზემოთ).
ფართოკუთხიანი ლინზების გამოყენება ასევე შეგიძლიათ
პატარა საგნების ,,ქულ“ ეფექტებისათვის. მაგ: ყვავილებიანი მინდვრის გადაღება ფართოკუთხიანი
ლინზებით წარმოაჩენს ყვავილებს წინა პლანზე უფრო დიდად, ვიდრე უკანებს. მაგრამ საერთო
ეფექტად მთლიან მინდორს მაინც გადაიღებს. სწორხაზოვანი ლინზების გაამოყენება (ან გამრუდების
კორექტირება დამუშავების დროს) დაიცავს ფოტოს გამრუდებული კიდეებისგან.
ფართოკუთხიანი ლინზების გამოყენებისას შესაძლოა გარკვეული
დრო დაგჭირდეთ პერსპექტივის ცვლასთან და სწორი ხაზების დამახინჯებასთან შეგუებაში,
ასე რომ თუ გადაწყვეტთ მისით დაწყებას, კარგი იქნება თუ სხვადასხვა სიტუაციებში გამოიყენებთ,
რათა ნახოთ როგორ მუშაობს განსხვავებულ სიტუაციებში.
იხილეთ ვიდეო, სადაც რამოდენიმე რჩევაა ფართოკუთხიანი ლინზების გამოყენების შესახებ:
https://www.youtube.com/watch?v=caKcktLQFW8
იხილეთ ვიდეო, სადაც რამოდენიმე რჩევაა ფართოკუთხიანი ლინზების გამოყენების შესახებ:
https://www.youtube.com/watch?v=caKcktLQFW8
სტანდარტული Kit ლინზები
DSLR, ანუ ცვლადობიექტივიანი კამერას შეძენისას აუცილებლად
მოყვება სტანდარტული კიტ ლინზა. ეს ლინზები საკმაოდ მრავალფეროვანია და მათი ფოკუსური
მანძილი 35 და 70მმ_ს შორისაა. როგორც მიხვდით, სტანდარტული ლინზები ერთ–ერთი ყველაზე
ადვილად გამოსაყენებელია, რადგან იგი უზრუნველყოფს იგივე ხედვის კუთხეს, რასაც ადამიანის
თვალი აღიქვავს.
არ აქვს მნიშვნელობა რის
გადაღებას აპირებთ: ლანდშაფტის, პორტრეტის, ქალაქის, თუ სხვა რაიმის,
სტანდარტული ლინზა ყველგან იმუშავებს. ისინი საუკეთესოდ მუშაობენ ახლო და საშუალო მანძილზე
და მაშინ, როდესაც არ გჭირდებათ რაიმეს ძალიან შორიდან დაზუმება ან პატარა საგნების
ძალიან ახლოს მოყვანა. ეს ლინზები მრავალმხრივი გამოყენებისათვისაა შექმნილი, სწორედ
ამიტომ ის უმეტეს კამერებს მოყვება როგორც კიტ ლინზები.
ამ ლინზების გამოსაყენებლად
ერთ–ერთი საუკეთესო დროა მოგზაურობა, რადგან იგი კარგად აწყობილი ლინზაა, შეგიძლიათ
წაიღოთ თან და შესაძლოა ერთი სხვა ლინზაც გააყოლოთ ნაცვლად ორი ან სამი დამატებითი
ლინზისა.
ტელეფოტო და სუპერზუმი
ტელეფოტო ლინზებს 70მმ_ზე მეტი ფოკუსური მანძილი აქვს
და შექმნილია იმისათვის, რომ შორს მყოფი საგანი თქვენთან რაც შეიძლება ახლოს აღმოჩნდეს.
სუპერზუმი იგივეა, რაც ტელეფოტო ლინზა, თუმცა ისინი ფოკუსური მანძილის ფართო არჩევანს
გვთავაზობენ. მაგ: მეორე ობიექტივი, რაც კამერისთვის შევიძინე იყო 55-200მმ_იანი სუპერზუმი.
თქვენ შეგიძლიათ მიიღოთ უფრო ფართო სპექტრი 55-300მმ_ის მსგავსი, მაგრამ დამატებითი
მანძილი, თანხის დამატებას გულისხმობს.
ტელეფოტო და სუპერზუმ ლინზები საუკეთესოა შორი საგნის
ახლოს მოსატანად. ეს შესაძლოა იყოს მშენებლობა ჰორიზონტზე, რომლის დანახვა სტანდარტული
ლინზებით არ შეგიძლიათ, ან სახე, რომელიც გსურთ გამოარჩიოთ ხალხმრავალი ადგილისაგან.
ან შესაძლოა ცხოველის გადასაღებად, რომელთანაც ახლოს მისვლა არ შეგიძლიათ, როგორც მაღლა
ფოტოზე.
ტელეფოტო და სუპერზუმი გეხმარებათ მიიღოთ ფოტო, რომელიც
მნახველს საგანთან ახლოს აგრძნობინებს თავს. მოკლე ტელეფოტო ლინზები პორტრეტებისათვის
დიდებული რამაა, რადგან ისინი, როგორ წესი თქვენს საგანს ნამდვილად გამოარჩევს უკანა
ფონისგან.
მაკრო
მაკრო ლინზები არის სპეციალური ლინზები, რომლებიც შესანიშნავია
,,ახლო“ ფოტოგრაფიაში და ბევრი მათგანი აწარმოებს ფოტოს 1:1, რაც იმას ნიშნავს, რომ
თქვენი საგანი კამერის სენსორზე აღბეჭდილია რეალური ზომით, რაც საშუალებას გვაძლევს
დავინახოთ უამრავი რაოდენობის დეტალი. ყვავილების, მწერების და სხვა პატარა საგნების უამრავი ფოტო გადაღებულია
ასეთი მაკრო ლინზებით, თუმცა მათი გამოყენება რა
თქმა უნდა სხვა სიტუაციებშიც შეიძლება.
მიუხედავად იმისა, რომ მაკრო ფოტოგრაფიის მნიშვნელოვან
ნაწილს ყვავილები და მწერები შეადგენენ, ნებისმიერი რამის ახლო მოტანა მომხიბლავ ფოტოებს
ქმნის. მონეტები, ძველი მექანიკური ნაწილები, ხე, ყოველდღიური მიწიერი საგნები, მაგ,
როგორიცაა გასაღები, ან მინის ჭიქა შესაძლოა ტექსტურის და ნიმუშების უზარმაზარი პეზაჟი
აღმოჩნდეს, რომელიც აქამდე არც კი შეგინიშნავთ. მაკრო ლინზები ასევე შესანიშნავია ზედაპირული
სიღრმის მქონე ფოტოების შექმნაში – ფოკუსი იყოს მხოლოდ წინა პლანზე, როგორც მაღლა ფოტოში.
თუ გსურთ ჩვეულებრივი ჯადოსნური გახადოთ, მაკრო ობიექტივი
ამის შესანიშნავი საშუალებაა. აღსანიშნავია, რომ მაშინ, როცა მაკრო ლინზები ამ ტიპის
ფოტოგრაფიაში საუკეთესო შედეგს იძლევა მსგავსი ფოტოების გადაღება მაკრო ლინზების გარეშეც
შესაძლებელია.
პრაიმ ლინზა
პრაიმ ლინზები ზუმ ლინზების შებრუნებული ვარიანტია:
მას აქვს ერთი ფოკუსური მანძილი. თქვენ შეგიძიათ მიიღოთ პრაიმ ლინზა ნებისმიერი ფოკუსური
მანძილით, სხვადასხვა ობიექტივებისგან: დაწყებული ულტრაფართო ობიექტივიდან დამთავრებული
ტელეფოტო ობიექტივით. რადგან ნებისმიერ ფოკუსური მანძლის მქონე ლინზაზე მიგვიწვდება
ხელი, თითქოს ისე გამოდის, რომ პრაიმ ლინზების გამოყენება ტექნოლოგიურად უკანგადადგმული
ნაბიჯია, თუმცა არსებობს რამოდენიმე მკაფიო უპირატესობა.
მაგალითად იმის გამო, რომ მათ ნაკლებად მოძრავი ნაწილები
აქვთ, პრაიმ ლინზები ხშირად აწარმოებენ უფრო მაღალი ხარისხის მქონე ფოტოებს, რომლებიც
ექსტრემალურად ნათელია და ამის გამო ისინი ძალიან პოპულარულია პორტრეტებში. კიდევ ერთი
დიდი უპირატესობა არის ის, რომ ხშირად მათ უფრო სწრაფი დიაფრაგმა აქვთ, რაც იმას ნიშნავს,
რომ მათ შეუძლიათ გადაიღონ უკეთესი ფოტოები დაბალი, ან არაოპტიმალური განათების პირობებში,
ისინი ძალიან კარგია ღამით და სპორტულ ფოტოგრაფიაში. და რაც მთავარია, უმოძრაო ნაწილი ნიშნავს, რომ ისინი
შეიძლება იყოს საკმაოდ იაფი, ვიდრე ზუმ ლინზები.
პრაიმ ლინზის გამოყენება რა თქმა უნდა ნიშნავს იმას,
რომ კარგავთ მიახლოვების უნარს. თქვენ შეიძლება იფიქროთ, რომ ეს არასახარბიელო მდგომარეობაა,
მაგრამ ბევრ ფოტოგრაფს სჯერა, რომ ,,გადიდება საკუთარი ფეხით“ ხდის მას უკეთეს ფოტოგრაფად, რადგან საჭიროა ფოტოების
გადასაღებად ისწავლოს საუკეთესო პოზიცია მისთვის და მისი აპარატისთვის.
როდის შეგიძლიათ პრაიმ ლინზის გამოყენება? ნებისმიერ
დროს, როცა გსურთ მიიღოთ მკვეთრი, მაღალი ხარისხის ფოტო. პრაიმ ლინზას ძირითადად იყენებენ
პორტრეტებში, ღამის ფოტოში და სამოქმედო კადრებისათვის, მაგრამ ფოკუსური მანძილი
10მმ_იდან 300მმ_მდე და მეტიც ნიშნავს, პრაიმ ობიექტივი შეგიძლიათ ნებისმიერი ტიპის
ფოტოგრაფიაში აღმოაჩინოთ. 50მმ_იანი პრაიმი ყველა ლინზაზე კარგია და პროფესიონალი ფოტოგრაფები
პორტრეტისათვის 85მმ_ს ამჯობინებენ, თუმცა სელფ პორტრეტებისათვის მშვენიერი არაა.
წესები იმისთვისაა,
რომ დაირღვეს
რა თქმა უნდა რაც ფოტოგრაფიას სახალისოს ხდის არის ის,
რომ შეგიძლიათ გაავრცელოთ თქვენი საკუთარი სტილი ნებისმიერ რამეზე, რაზეც მუშაობთ
– შეგიძლიათ ეს ლინზები იმ მიზნებისათვის გამოყენოთ, რასაც რეკომენდაციას უწევენ, მაგრამ
შეგიძლიათ განსხვავებულადაც მოიხმაროთ. შეგიძლიათ პორტრეტისათვის სტანდარტული ლინზები
გამოიყენოთ, ან ტელეფოტო ლინზებით პერსპექტივები ცვალოთ. ან შეგიძლიათ იგივე სცენა
გადაიღოთ ულტრა ფართო კუთხით და ნახოთ რა მოხდება.
გთავაზობთ რამოდენიმე ვიდეო გაკვეთილს, რომელიც დაგეხმარებათ
უკეთ გაერკვეთ იმაში, რაზეც ზემოთ ვისაუბრეთ. ეს ვიდეოები ძირითადად განკუთვნილია ადამიანებისათვის,
რომლებიც ფილმებს ქმნიან, მაგრამ ლინზების ფუნდამენტური პრინციპები იგივეა.
Behind the Glass Part 1: An Intro to Lenses from Vimeo Video School on Vimeo.
Behind the Glass Part 2: Focal Length from Vimeo Video School on Vimeo.
Behind the Glass Part 3: Depth of Field from Vimeo Video School on Vimeo.
Behind the Glass Part 2: Focal Length from Vimeo Video School on Vimeo.
Behind the Glass Part 3: Depth of Field from Vimeo Video School on Vimeo.
ასევე იხილეთ ლინზების ფანტასტიური ისტორია და ახსნა,
როგორ მუშაობს ისინი.
ძალიან კარგი ტექსტია (y)
ReplyDeletemadloba statiistvis
ReplyDelete